Φόβος και πόνος στον οδοντίατρο: πώς θα τον αντιμετωπίσετε

ορθοδοντικος

Ο οδοντίατρος αποτελεί για τους περισσότερους έναν εφιάλτη. Κάποιοι τον φοβούνται και μόνο στην ιδέα και κάποιοι καταφέρνουν να φτάσουν μέχρι το ιατρείο του, αλλά μόλις κάθονται στην καρέκλα κυριεύονται από πανικό, με αποτέλεσμα κάθε πόνος να μοιάζει πιο έντονος, οξύς και αβάσταχτος. Η αλήθεια είναι πως πλέον η επιστήμη έχει προχωρήσει και οι εξελιγμένες μέθοδοι τοπικής νάρκωσης δεν αφήνουν πολλά περιθώρια πόνου. Όμως, αυτά είναι ψιλά γράμματα για όσους έχουν πάρει τον οδοντίατρο με κακό μάτι, αφού ο ψυχισμός είναι πολύ πιο πολύπλοκος, για να καθησυχαστεί με μια απλή διάλεξη περί αποτελεσματικότητας της ένεσης.

Τι μπορούμε να κάνουμε, λοιπόν, για αυτό; Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορούμε να αποφεύγουμε τον οδοντίατρο για πάντα ούτε να επιλέγουμε ειδικότητες που δεν πονάνε, όπως οι ορθοδοντικοί. Άλλωστε, ακόμα και αυτοί, πριν προχωρήσουν σε οποιαδήποτε ορθοδοντική θεραπεία, θα μας παραπέμψουν σε γενικό οδοντίατρο, για να θεραπεύσουμε κάθε υφιστάμενο πρόβλημα που μπορεί να υπάρχει. Πριν σηκώσουμε, λοιπόν, το τηλέφωνο, για να κλείσουμε ραντεβού με τον ορθοδοντικό μας, πρέπει να φροντίσουμε για τη σωστή μας στοματική υγεία και να αντιμετωπίσουμε το φόβο μας για έναν γιατρό, που καλώς ή κακώς δύσκολα θα τον αποφύγουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας.

Φυσικά, υπάρχει πάντα η επιλογή της άριστης στοματικής υγιεινής. Να πλένουμε τα δόντια μας σχολαστικά τρεις φορές τη μέρα, να χρησιμοποιούμε νήμα, μεσοδόντια βουρτσάκια και ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, να μην καταναλώνουμε ζάχαρη και να αποφεύγουμε φαγητά που μπορεί να διαβρώσουν την επιφάνεια των δοντιών, όπως το λεμόνι. Φυσικά, το να τηρήσουμε κατά γράμμα αυτές τις οδηγίες είναι εξαιρετικά δύσκολο, ακόμα όμως και αν το κάνουμε, κάποια στιγμή θα χρειαστεί να επισκεφτούμε τον οδοντίατρο ή τον ορθοδοντικό. Σαφώς, θα είναι για κάτι πιο απλό και εύκολο σε σχέση με το να μην ήμασταν τόσο προσεκτικοί με την οδοντική μας υγεία, οπότε σίγουρα αυτή η φροντίδα θα μας απαλλάξει από επιπλέον άγχος και επίπονες οδοντιατρικές εργασίες.

Το ζήτημα, όμως, είναι ότι απόλυτα δεν μπορούμε να αποφύγουμε την επίσκεψη στον οδοντίατρο. Οπότε ο μόνος τρόπος να γλιτώσουμε τον πόνο, είναι να μην την καθυστερούμε. Αν καθυστερούμε την απόφαση, τότε το όποιο πρόβλημα θα μεγαλώσει και η θεραπεία του θα είναι φυσικά δυσκολότερη. Περισσότερο ψύχραιμος μπορεί να είναι κανείς με έναν καθαρισμό ή ένα επιφανειακό σφράγισμα παρά με μια απονεύρωση.

Σε ψυχολογικό επίπεδο, θα μας βοηθήσει να επιλέξουμε κάποιον οδοντίατρο που βρίσκεται κοντά στο σπίτι μας, έτσι ώστε να μας είναι κάπως οικείο το περιβάλλον και να μη νιώθουμε ότι διανύουμε μεγάλες αποστάσεις που μπορεί να μας κουράσουν. Πολλοί καινούριοι οδοντίατροι τοποθετούν τηλεοράσεις το ταβάνι, για να βλέπει ο ασθενής και να αποσπάται η προσοχή του, ενώ φυσικά θα μας καθησυχάσει και το να διαλέξουμε κάποιον οδοντίατρο που φημίζεται ότι έχει ελαφρύ χέρι και χρησιμοποιεί νάρκωση χωρίς ενδοιασμούς. Καλό είναι να φροντίζουμε να είμαστε το πρώτο ραντεβού, ώστε να μην αναγκαστούμε να περιμένουμε και φτάσει η αγωνία μας στα ύψη, ενώ πρέπει να ξεκαθαρίζουμε από την αρχή στον οδοντίατρο ότι το μέλημα του πρέπει να είναι να μη μας πονέσει, ακόμα και αν χρειαστεί να κάνει ένεση για επιφανειακές εργασίες.

Συντάκτης: Dr. Δημήτριος Αθ. Μοίρας